Friday, July 2, 2010

Adik & Micturating cysto urethrogram (MCU)

on 28th June 2010, adik was admitted to APSH for MCU test.. Doktor bagi option samada nak admit atau tunggu kat luar..tapi doktor suggest admit sbb ada tendency utk tak berjaya at 1st attemp..lagipun nak kena tunggu dia fall into deep sleep after dia amik sedative..

she was given sedative after lunch at about 2pm and fell asleep slightly after that.. dah inform nurse that she was asleep tapi dekat pukul 3.30pm la baru nurse datang amik kami p x-ray lab..

sesampainya kat bilik tu, nurse suh aku bogelkan dia.. terus dia wrap Zahra dlm blanket. siap strap ngan bandage lagi...nak bagi ketat..kesian aku tengok...masa bukak baju tu dia tersedar.. kena la aku hug dia dulu..bagi dia tido balik..dah dia tido tu, nurse mintak aku kuar..sbb aku tak leh tgk the procedure..aku nampak la 2-3 org staf duk kuar masuk bilik tu..tetiba dgr Zahra meraung...aku kat luar ni dah resah dah..rasa lamanya nak habis procedure tu..

bila dah abih tu, misi dukung dia kuar..dia bagi tau dah siap and aku boleh pakaikan baju balik.. for the rest of the day tu dia cam lalok jer la... ubat tu tak abih lagi effect dia..nasib baik admit.. kalu tak giler lama nak kena lepak kat lab x-ray tu..ye lar...dari pagi sampai petang...baru settle...

masa doktor round ward petang tu aku tanya dia what's the result..tapi dia cakap result tak dapat lagi...pagi esoknya la baru tau...aku citer kat doktor yg Zahra meraung2..dia cakap mmg patut pun...sbb mmg sakit bila nak masukkan tube tu ke salur kencing...kesian baby aku ni...

esoknya doktor bagi tau result test tu normal..takde abnormalities dlm aliran kencing Zahra...syukur sangat2.. Alhamdullillah...


ni procedure room...


nurse wrap adik dlm blanket..

perasan tak bandage yg diikat keliling wrap tu..tu baru skit...lepas aku kuar tu aku nampak dari cermin depa tambah lagi bandage to further restrain her...kesian tu....

ni aksi lepas masuk bilik..muka tak pueh hati,..


ni gambar2 malam tu...bosan giler duk spital...

adik tgh tgk TV..

tgh belek biskut dia...



Bilik adik kali ni depan playroom...so bila bosan, bawak la dia p playroom..at least dia boleh lepas main..cuma yg tak tahannya playroom ni sejuk gile...



4 comments:

Fid said...

dah sihat yaaaa

kak eton aku paling takleh tgk anak kena bungkus gituuu

Siti Zaiton said...

huhuhu...sebab tu la gamaknya depa tak bagi mak tgk...kalu tak harus la aku yg keriau....

Amir Syafiqah said...

Kesian Zahra.. Btw Aryssa pun underweight jugak..Tak tau nak buat mcmana dah..family history kot sbb abg ngan kakak pun u/weight jugak...

Siti Zaiton said...

Abang dia dulu pun underweight..baru tadi jumpa pead..
ckp ngan dia yg Zahra dah berapa hari tak mo bottle fed..doctor suspect sbb HFM yg dia kena tu...tapi doktor cakap as long as dia makan solid 3X a day..dia kata should be OK..cuma kena ensure dia minum air..huhuhu..tu payah gak tu...

aryssa makan OK dok???