Monday, January 29, 2007

Zafran kena attack asthma...

18 January 2007

Petang tu aku p amik Zafran kat Taska..Kak Aishah cakap Zafran start wheezing..pagi tu masa aku hantar dia just batuk2 & dgr bunyi phlegm byk jer..takde la sampai wheezing..so petang tu tak sempat balik umah terus p clinic..amik nebuliser...dr aminah suh p balik d next day for another neb...tapi malam tu not much different..he still wheezing..tak sedap ati aku ajak Ariff p ampang putri the next morning..

As suspected & Dr Nasir confirmed that Zafran dah dapat penyakit keturunan belah babah dia...lelah...so nak tak ndak doctor advise suh admit...dia ckp kalu tak admit kena dtg hosp every 4-6 hours for nebuliser for few days.. dari berulang baik la masuk terus...walaupon umah aku belakang spitak jer..at least the nurses can closely monitor him...every day he has to go thru 6 times of neb & twice chest physio..kesian aku tgk dia...despite of sakit tu...dia still lasak...masa p clinic Dr Nasir jumaat tu he still manage to panjat Dr's desk..mmg lasak abis la si zafran ni... Dia hanya akan mandom kalu body temp dia more than 38 degree..tu yg kami notice...skang ni kami tak yah tgk termometer pon tau temp dia..kalu dia demam more than 38 degree...automatik dia akan mandom, melepek & asyik nak hug jer...

Sepatutnya Monday tu dia discaj..tapi dia start muntah & having loose motion..mula2 aku ckp kat doctor yg poopoo zafran berlendir..dia cakap kahak tu turun kot najis...tapi dia start to muntah2 yg teruk cam dlm citer exorcise tu..nurses suspect dia dpt virus masa dia kuar p main kat playroom...doktor tahan for another day to monitor..so selasa baru discaj..nasib baik company cover...kalu tak...masak aku...

Rabu tu aku cuti...jaga dia kat umah..his motion getting worse..not only loose but watery..everytime dia poopoo..mesti bocor..cam bukak paip...kesian aku tgk dia...melepek jadinya..kali ni bukan sbb temp tinggi tapi sbb dah takde energy...aku buat cam doktor suh...cairkan susu dia...but still berterabur...I can afford to take leave for another day...ada meeting & reports nak kena submit...so ndak tak ndak...ngan hati yg berat aku still kena antar dia kat taska..2 ari dia terpaksa duk taska...petang jumaat tu aku bawak p pead clinic kat ampang point..ramai org recommend kat situ..masa kat clinic tu aku timbang dia...turun 700gm...nak menitis air mata aku...last timbang kat spital 6.7kg..skang dah tinggal 6kg..bukan senang nak naikkan berat dia..he's so skinny now..kalu pegang belakang dia, boleh rasa tulang belakang dia...muka pon dah cengkung...cuba compare dia skang ngan before this...

Before (7/12/2006)
After(28/1/2007)

Before (29/11/2007)
After (28/1/2007)

Baru semalam dia ceria balik...baru la nampak dia nak start main & melasak...tapi pagi tadi dia cam sembelit la plak..agaknya ubat yg doktor bagi tu kot...kesian plak tgk dia nangis...aku dah minta teacher bagi dia more fluid...

Aku selalu berdoa agar dia dijauhkan dari sebarang penyakit yg merbahaya...
aku tau sakit ni semua ujian dari Allah...aku selalu lupa kan Dia bila senang...bila dalam susah mula la baru nak ingat pada Dia...betapa jahilnya aku ni...

2 comments:

Anonymous said...

Kak Ton,

Kesian Baby Zafran, tengok gambar dia tu mmg nampak kurus...berat pun just 6 kilo. Semoga baby zafran cepat sembuh seperti sediakala. Anak saya pun, si Ann batuk2 & selsema...badan naik ruam...macam nak kena campak...muka pun penuh ngan rua, cian dia...cuma alhamdulillah..berat dia maintain 8 kilo & Ann same age & birth ngan Zafran. So sekarang ni saya buat treatment sonotron kat klinik utk cairkan lendir dia. Hari ni last treatment ( 3 hari berturut). Kalau yang ni pun tak jalan...no choice...pegi fisio la gamaknya. Dr pun selalu cakap, kalau letak nursery ni, senang berjangkit.

Anonymous said...

Dearest Miss szaiton,

May all the best to your sweet cuddly lil toddler; Zafran.

May Allah s.w.t bless your family. Amin~