Friday, February 2, 2007

PANAS HATI..

Jumaat...It's suppose to be hari yang penuh barakah...tapi hari ni merupakan hari yg penuh amarah bg aku...aku tak tau kat mana nak luah kan perasaan aku ni...& i think my blog is the best place...

Seperti kebanyakkan warga TM, ari ni aku amik cuti ganti untuk awal muharram yg jatuh pd hari sabtu yg lepas..aku ingat ari ni nak p Kedutaan Indonesia utk tolong pick up pasport maid aunty aku yg tengah sarat...tapi semalam Zafran kena fever..so aku cancel la niat aku tu takut demam dia melarat plak..niat asal tu mintak tolong Mama baby sit Zafran tgh ari ni...tapi since tak jadi p tu..tak jadi la hantar zafran p umah Abg Lee..

Aku dah suruh hubby call mama ckp tak yah datang...tapi hubby cakap, "Biarlah mama datang nak tengok cucu dia.."so aku tak kisah la..After her appointment kat IJN she dropped by...kononnya nak amik zafran bawak balik umah abg lee la...tapi since aku tak jadi p...so tak jadi la dia amik...

Tapi nak jadi citer...tgh sembang2 tu...tetiba mama terkuar ayat macam ni..
"KORANG NI TAK SESUAI BERANAK KOT...ANAK ASYIK SAKIT JER...APA KATA AWAK BG JER ANAK AWAK TU KAT ABG LEE (BIL aku)..PASTU KORANG P LA AMIK DIA BILA KORANG NAK..."

berdesing telinga aku...kalu nampak...agaknya boleh tengok bukan setakat kuar asap...kuar api dah ni dari kepala aku...silap2 boleh meletup cam dlm citer kartun tu..

sampai hati mama cakap and fikir camtu...ingat aku ni sengaja ker bg anak aku sakit...agaknya dia ingat aku suka bila anak aku sakit...cam ler aku ni tak pandai jaga anak aku sendiri..dia bukan tak tau...I've been doing & giving the best I can to my only son...apa yg aku tak bg..love..affection...attenttion...i even take him to see the best doctor..apa aku tak buat.???org cakap jer kat mana boleh berubat anak aku...aku bawak...sampai ke Sekolah Pondok aku dah bawak...infact..next week aku ingat nak bawak zafran p berubat kat Syifa Alhidayah...
To me biasala for babies yg duduk daycare utk kerap sakit...lagipon imun system dia lom kuat lagi..even Dr Nasir pon cakap camtu...dia nak compare ngan anak2 Abg Lee..mmg la coz depa dok kat umah...lagipon penyakit asthma si zafran ni pon penyakit keturunan dia gak...bukan dtg dari belah aku pon...ni la aku mula nak ngungkit ni..yg aku geramnya macam la anak2 dia tak sakit...Abg lee tu skang jer dah kurang sakit...kalu tak sebulan sekali gak masuk APSH..anak2 Abg Lee pon masa kecik2 dulu selalu kuar masuk spitak gak...nape bila time zafran nampak sangat...

Skang baru aku faham perasaan Kak Mas (SIL) yg day-in day-out kena face her...no wonder Kak Mas dah mangli...kalu dia nak cakap aku tak bagus tak pe lagi...ni sampai nak suh bg anak aku kat org lain ni mmg dah melampau...agaknya benda2 camni la yg buat menantu benci kat MIL..Kekadang terfikir...org selalu ckp menantu jahat...tapi org tak pernah nampak MIL yg selalu sakitkan ati menantu yg buatkan menantu jadi camtu...

Dia bukan tak tau how long that I've waited for Zafran...4 years...It' not a short period...beribu berhabis utk berubat...i have to go thru ovarian drilling, pills yg dah naik mual tekak nak terima..all that just to have a baby...suddenly she can come out with that idea...sapa dia utk cakap camtu...cuba dia kat tempat aku...sanggup ke dia bg anak dia kat org lain...I doubt so...
bukan aku tak mampu utk raise my own child..

Bukan aku tak bersyukur ada MIL yg care kat aku & family...tapi kekadang benda2 camni yg buat aku hangin satu badan...aku buat decision utk mogok..aku takkan attend apa2 function yg family related buat sementara waktu ni..so that biar dia realise that she also need to mind her language & sentences...bukan menantu jer kena buat/ckp baik2...tapi aku tau...hubby aku mesti akan bg alasan aku tak sihat instead of telling her that aku makan hati....

Need to find a way to cool off...

No comments: