Wednesday, November 12, 2008

Dhaka...part1

To start with...aku skang kat Pan Pacific Sonargoon, Dhaka..
Dgn this GLC assignment, aku dapat merasa p ke Dhaka..it will be a two day event...but since flight p Dhaka ni only once a day...jadilah ia program 4 hari...me, my boss and my colleague (ijlal)..
aku sampai sini midnite semalam (local time). Flight from KLIA at 10.40pm and with 2 hours time difference, tu yg sampai at midnite.. flight balik plak kul 1.30 am pagi lusa..so tu yg menjadikan trip kami 4 hari..
Airport Dhaka basically cam airport subang in the 80's.. chokia jer la...aku a bit skeptical mulanya...siap aku tanya ijlal masa nak landing.. "ko agak2 depa ni ada aero bridge dak??ker kita kena turun pakai tangga?"untuk pengetahuan semua... ADA aerobridge...heheheh...(tak baik tau sangka buruk)..upon arrival terus cari money changer sbb kat KL aku tak jumpa money exchange yg boleh tukar duit ke Taka..so dapatlah dalam 3000 taka for USD50..purchasing power kat sini more or less like RM1 sama dengan 10 taka. Bureau de Change dia cam jual ikan kat pasar...nampak jer foreigner..terus lambai2...giler berbeza dari malaysia...kat malaysia kita yg sibuk kena cari sendiri..
Surprisingly, org2 kat Dhaka ni tido lambat..kul 1 pagi masih ramai org berkeliaran...aku siap tanya driver yg jemput kami tu...dia ckp mmg camtu...sbb wholesaler hidup waktu malam...depa ada masa2 yg kenderaan tertentu boleh masuk bandar...which sepatutnya bagus la...tapi satu kenyataan...kalu korang rasa driving kat KL pun dah stress, try drive kat dhaka....aku awal2 lagi surrender...giler macam jalan bapak sendiri...lampu merah pun boleh jalan...tu ada hati lagi nak hon keter yg dari arah lampu hijau..aktiviti hon menghon ni tak yah citer la...ala2 jakarta pun ada...at this very point of time, 6 ptg (which by the way maghrib at 5.14pm) masih kedengaran kat luar tingkap hotel bunyi hon2 tu...to make things worst...tak cukup ngan tu...kereta, teksi, beca, bas atau apa saja kenderaan dipandu sesuka hati...kalu ko rasa ko nak himpit,himpit la...it is very normal to find kenderaan yg penuh dgn kesan calar balar..so driver yg dok bawak kami ni bila bawak keter akan sentiasa brek sbb nak ngelak...korang bayangkan keadaan aku kat dlm keter tu...sib baik la aku bawak pil hi-blood aku..
everywhere you go ko akan nampak org yg sungguh ramai...beggers atau org yg menjual kat window kereta pon bersepah...aku jadi cuak..pagi tadi masa keter stop kat junction, ada sorang budak ni siap cam nak bukak pintu keter nak minta duit ngan aku...takut siot...so after that aku belajar yg naik jer keter, kena kunci pintu...
dhaka is very...very...very...dusty...dlm erti kata lain kotor...kami tak berani nak makan kat luar..tadi pun breakfast kat hotel..lunch tadi sib baik it was a luncheon discussion..ni mlm ni pon makan kat hotel jer..
It is really an eye opener...Syukur alhamdullillah la kita ni duduk kat malaysia...aman, murah rezeki dan pleasant...
anyway, dhaka is an interesting city...very colourful..nanti la aku postkan gambar...aku tak bawak kamera sbb konon nak travel lite..tapi aku ada tumpang camera kawan aku tu...nanti next week aku uploadkan kat facebook aku...nak upload kat sini lembab sangat...
ni aku nak siap nak turun dinner...nanti aku sambung part 2 on apa sebenarnya yg aku cari dan belajar kat dhaka ni...
chiow...salam*..

ps: org bangla bila jumpa cakap "SALAM" sambil tangan diangkat ala2 salute gitu..

2 comments:

Fid said...

kak eton
jauh perjalananmu!

hannan6d said...

akak belum sampai lagi dhaka...
tapi dah sampai colombo...bab kebersihan ni...adik beradiklah..
akak pun makan kat hotel(termasuk jugak msak dalam bilik)..