Friday, February 15, 2008

Zafran 1y 9m

Makin hari anakku makin nakal..
dia dah mula nak bercakap..masih belum boleh menyambung perkataan menjadi ayat tapi vocabnya makin hari makin bertambah..baru semalam dia sebut YuYu (susu)..
Dia dah pandai cakap bila dia poopoo...dia akan keep on bagi tau dia "YAK" until ada orang bawak p cebok dia..

Babah dia went out station to Johore dari hari Selasa sampai Khamis..Dia mmg bond dgn babah dia rather than me...agaknya sebab aku ni garang skit...1st day kena tinggal OK lagi...masuk 2nd day dah mula tak nak makan..walaupun aku bagi dia makanan favorite dia..kesian plak aku tengok dia..
tengok lah hari ni (jumaat)..kot la bila babah dia yg suap dia nak makan...nak kata dia tak sihat..takde plak tanda2nya...cuma dia kuat minum..kejap2 cakap nak "NUM"..siap tarik aku p peti ais lagi..air kosong tak nak...nak fresh milk dlm peti atau koman2 air sejuk dlm peti...panas sangat kot cuaca 2-3 ari ni...kita yang adult ni pon tak tahan...budak2 lagi la...

Kekadang aku rasa anak aku ni dah macam spoil brat la plak..semua benda kena ikut cakap dia..atau mmg begitu perangai budak2..tapi aku tgk perangai cousin dia yg baru 1year tu tak macam tu plak..Syahrul kalu dgn Zafran ni bnyk mengalah.. Skang ni MIL jaga 2-2 sekali coz bibik SIL aku dah balik kg & yg baru plak tak sampai lagi.. Aku plak bibik minggu depan baru nak sampai..back tu cerita Zafran..skang ni kalu kita tak ikut kehendak dia, dia akan merajuk, kekadang tu sampai hentak2 kaki..tu yg kekadang buat aku lost patience..Kedekut jgn cerita la..barang dia jgn harap org lain boleh main..kalu cousin dia pegang, cepat2 dia akan rampas..tok wan dia pon camtu...jgn la si Syahrul tu nak manja2 ngan tok wan dia...silap2 aribulan dia tolak jer budak tu..janji dia dapat duduk atas tok wan.. Ramai org cakap "Pie la bagi adik kat dia...Nanti pandai la dia tollerate.."muahahahahah...nak jer aku jawab camni..."Bukan tak cuba...dah jenuh bikin tapi tak nak bertelur..."tu kan semua kerja Allah...bagi aku senang jer...kalu ditakdirkan aku ada anak lagi...Alhamdullillah...lagi pon masa aku tak dapat anak dulu aku pernah berdoa agar aku dikurniakan Allah anak..sorang pon tak pe..janji buat pengubat hati aku & hubby...so aku redha dengan kurnia Allah..aku berserah dan bertawakkal...sesungguhnya Allah yang menentukan segalanya...

He's a very active boy...baru semalam Aki dia cakap "Aku rasa hari ni dah berkilometer dia berjalan...tak reti dok diam..kalu diam pon waktu tido...tu pon tido bueh gak..."muahahahaha...tu la perasaan aku hari2..penat...tu yang kekadang aku biar jer Babah dia yg layan kerenah dia.. bukan apa...aku bila dah sampai umah tu, energy level dah sampai tahap red alert...kalu henfon tu dah tinggal 1 bar jerk..nama jer kerja opis...tapi penatnya masya Allah..penat otak kot.. Zafran ni plak tak reti nak duduk diam2 macam baby lain...aku selalu compare dia ngan cousin dia..they are about the same age tapi karekter totally opposite..si Syahrul tak bueh tapi rajin layan aku bersembang tapi zafran tak reti dok diam tapi tak byk cakap..dia hny cakap kalu dia nak something atau excited..selain tu dia punya fizikal lagi laju dari vokal dia..dia dah pandai tangkap gambar guna henfon aku..baru semalam aku jumpa 9 gambar (ntahahapahapa...gambar cadar, jari, katil etc) dlm tepon aku yg ditangkap sepeninggalan aku p masuk toilet..

What ever it is..bak kata org tua2...dia lah pengarang hati, pengubat jantung.. Kekadang rasa nak marah tu hilang bila tetiba dia datang pujuk & kiss kita..hubby pernah cakap yg Zafran ni pandai beli JIWA..senyum nakal dia tu boleh buat kita gelak dalam marah..

Sesungguhnya aku bersyukur dikurniakan Allah seorang anak yg sihat, cergas, comel dan cerdik. How much more can I ask???

Sayangilah anak anda semasa dia masih bersama kita..saat Allah memutuskan hubungan seorang ibu dan anak, tiada lagi peluang utk kita tumpang bermanja dengan mereka..Sesungguhnya anak adalah kurniaan Allah yang maha besar kepada kita sebagai pasangan suami isteri..

3 comments:

Rizza said...

lama tak baca cite zafran..dah besa dia......hi eton..pe kaba?

Fauziah said...

haduuu.... syahdu plak para yg last tu... uhukkksss...

Anonymous said...

salam..terlompat dari rumah mektwain ni.. YUYU..how cute!!! and Zafran, what a nice name.