Wednesday, August 12, 2009

Zafran... spam of attention

Aku rasa sesapa yg ada anak yg hyper active cam aku mesti memahami keadaan aku ni...

Pernah tak korang rasa penatnya nak ajar anak korang??? kekadang banyak menguji kesabaran... dalam erti kata lain, nak ajar depa ni memerlukan kesabaran tahap petala ke-8...

Kekadang bila Aki (FIL) tido umah, dia akan ajak Zafran baca buku...tapi lepas tu, org tua tu akan membebel sbb cucu dia yg sorang ni tak mo dengar cakap dia.. tgh ngandung ni lagi la...aku kekadang avoid duk kat luar sbb kang tak tahan dengar Aki bebelkan Zafran... aku ni bukan apa... aku tau spam of attention Zafran ni sooooo short... dah la tu, dia nak ikut cakap dia jer...semua org lain salah.. dia hanya akan tanya org lain if he decide to... kekadang mmg la ko nak marah, tapi aku tahu aku kena sabar... that's the way he wants to learn...

Mula2 aku risau gak yg Zafran ni akan slow sbb dia takleh pay attention, tapi aku dah mula nampak resultnya...

Babah ada belikan dia satu learning tool ni...ala...bendalah yg tekan2 tu.. everytime benda tu tanya "Can you find ..... ", usually dia akan point to the correct character or alphabet... to me, that's already an achievement... walaupun aku rasa anak2 org lain dah pandai macam2, aku still bangga ngan anak aku... aku selalu berpegang dengan prinsip, every child has their own development speed... aku selalu tell myself supaya not to be pressured by the other parents around me yg dok parade citer pasal anak depa.. aku selalu tell myself that Zafran pun pandai in his own way... despite of pelat, he confidently sings the nursery rhymes yg dia tau.. sometime kalu dibiarkan, you can caught him singing along some jingles or theme songs of the TV series...

Apa yg penting, he can absorb what you are telling or taught him.. mungkin dia tak tunjuk immediately yg dia dah absorb, just wait and see... sebenarnya anak2 kita ni pandai... cuma they'll choose their own way to show it to us...

Hari tu dia sibuk cakap dia nak p school... mula2 aku ingat nak hantar kat satu pre-school with islamic approach via english medium... dlm RM4k per annum... tu ala2 aku kena commit to send zafran for the whole year kat situ..bila kenangkan Zafran punya spam of attention yg pendek ni, aku jadi cuak nk hantar dia ke pre-school yg mahal2 ni... sat lagi masuk school 2-3 hari dia decide takmo p school lagi... tak ker mampus aku... second option, aku akan hantar dia ke CEC... halfday session dlm RM200/month...klu darab campur, sama jer...cuma kat CEC aku takde one year commitment..if zafran decide takmo p sekolah after 2-3 hari, aku boleh la lagi pejam mata... Aku berpegang pada prinsip, aku takmo paksa anak aku...lagipun dia still young... kalu paksa2 sgt nanti dia rasa stress kan sapa yg susah?? lagi bahaya kan??

Apapapun, aku tau anak aku PANDAI...heheheheh and i'm proud of it....

2 comments:

RifQy NaZHaN RyZa said...

betul tu...hanya kita yg tau anak kita... setuju dgn akak setiap anak tu kan berbeza n istimewa dimata parents nyer...

-Ziza-

Fauziah said...

ooh... i rasa mcm anak i terlambat jerk... anak orang lain at 3 pun dah bleh membaca... huhuhu.. tapi betul laa kak eton... perkembangan anak masing2 tak sama.