Friday, August 4, 2006

Muhamad Amir Zafran - My first born

04/05/06 : 4.55pm
Merupakan detik perubahan dalam hidup aku dari seorang isteri menjadi seorang ibu...after 7 long hours dalam labour room, aku akhirnya ditolak masuk ke OT coz aku tak dilate...baru 4cm...kena go thru c-sect...guna GA plak tu...

Sedar-sedar dalam recovery room..first aku dengar suara hubby...alhamdullillah...selamat melahirkan baby boy...3.47kg...

Hubby looked distress..penat kot...tapi dia ada bisik "baby cam ada cleft yg dah sambung balik"...waktu aku
sedih sangat...i thought baby tu ada cleft lips...actually it's not a cleft...tapi cam dimple tapi kat atas bibir...alhamdullillah..
ni zafran masa kuar dari perut...lom mandi pon lagi...

Lebih kurang pukul 6.00pm baru aku for the first time dapat tengok muka anak aku...masa tu terharu yg tak dapat nak gambarkan...after 4 years tunggu...after berubat merata...akhirnya aku bergelar seorang ibu...tuhan jer yg tahu how happy i am...

Dari sebelum bersalin lagi aku dah berniat nak fully breastfeed dia...masa nurse tolak dia masuk dlm bilik & suh aku breastfeed..risau + sedih betul aku...ye la..org selalu cakap kalu ceasar susah nak breastfeed..alhamdullillah mami & mama were there to assist...lepas breastfeed for the 1st time tu...happy betul aku...alhamdullillah dia pon pandai latch...takder prob...
Kulit dia sensitif...cam kulit Babah dia...masa first mandi kat hospital tu diorang pakaikan losyen...habis badan dia naik rashes & merah-merah..cam udang kena bakar...kesian aku tengok...nak marah pon ada kat misi-misi ni...ada ke pakaikan losyen kat new born..nak marah pon tak leh..diorang bukan tau zafran ni jenis kulit sensitif...

4 hari kat Ampang Putri...masa nak discahrge..funny anak aku dah pandai senyum...mata sepet cam mata aku...

Alhamdullillah hari ke-4 aku dah boleh kuar...tu pon aku insist suh misi bukak salur kencing tu cepat-cepat...coz my gynae cakap lagi cepat aku boleh up & about lagi cepat aku boleh kuar...tu yg aku determine utk bangun dari katil on the 2nd day...

So aku spent about another 1 week kat KL before balik berurut kat Setiawan...since aku ni operate...takde lagi urut bebetul...just urut utk betulkan urat jer...

to be continued...

No comments: