Last nite, my mum was schedule to take a bus back to KB at 9.30pm..
Sesampai kat Hentian Putra tu dlm kul 8.50pm, memang la orang sesak giler..maklumla malam weekend, school holiday plak tu..
yg aku herannya org tak surut2...bas dok kuar masuk..sampai 9.30, bas sani ekspress yg sepatutnya mami naik tak sampai2 gak..pastu ada la announcement kata Bas Mutiara yg sepatutnya pukul 9.30 dijangka lewat hingga jam 12 tgh mlm..heran giler aku masa tu..
Dekat kul 10pm, Hubby p la kaunter...budak kaunter tu cakap bas akan lewat skit...dlm kul 11pm..sebab ada accident kat hi-way.. yg bestnya dia tak bagi detail pun.. bas tu sangkut kat mana.. aku ingat bas tu sangkut kat federal hi-way sbb biasanya bas akan datang dari belah kelang atau shah alam.. Lepas hubby pie tanya tu baru la ada announcement... tak ke sengal tu???org dah tunggu bagai nak rak.. baru nak bagi tau... kat hentian putra masa tu dah rupa cam kat LCCT belah indon2 masuk tu.. semua org dah berselerak... dah mmg crowd extra ramai.. bench pun tak cukup.. so crowd ramai2 la melepak bersila atas simen...
kul 11 bas tak sampai lagi.. apa announcement pun takda... sekali lagi hubby p kaunter... ye lar.. dah janji kul 11pm...mami dah restless..tu belum kira Zafran yg tak dok diam...satu terminal tu dia pusing.. Kali ni baru la budak kaunter tu cakap... accident tu kat belah2 merapoh.. ada trellar lentang jalan..jln tutup so bas tak leh lalu...bas yg kul 9.30 pagi dari KB still tak sampai...just imagine masa tu dah kul 11pm.. mesti org yg dlm bas tu dah masak giler..
Mami beriya2 nak balik malam tu sebab on 6/6/09 tu ada wedding anak bestfriend dia...so cam tak best la kalu tak attend.. lepas aku pujuk mami, sbb aku takut condition is not so safe for her to travel sbb takut driver too exhausted or the bas in not so good condition, mami setuju to reschedule her trip.. so hubby p la kaunter nak mintak tukar tiket...
disitu lah bermula nightmare aku & hubby.. aku tak salahkan sani ekspress pasal bas lambat ni..sbb dah unavoidable..bukan salah provider.. cuma aku terkilan sbb scenario ni was not handled with care...
org semua dah penat tunggu, sepatutnya announcement on the update sepatutnya ada la..ni tak.. buat annoucement 2 kali yg org tak dengar pun (sbb terminal bising)... sepatutnya every 15 min buat la annoucement on the status.. bukan susah pun...
bila aku nak tukar tiket, katanya tak leh sbb system ticketing tutup jam 11pm..boleh check availability seat tapi tak leh issue tiket.. system tu manusia yg buat.. aku pun biasa deal ngan system...this is not a normal case...sepatutnya boleh la minta system admin bukak loop tu.. my conclusion, SANI EKSPRESS TAK NAK RUGI...
since aku ni tgh ngandung..malas nak gaduh...so aku just cakap kat hubby, this is our SECOND time aku ada masalah ngan CUSTOMER SERVICE SANI EKSPRESS YANG LOUSY ni... AKU SERIK AND NO MORE SANI EKSPRESS AFTER THIS... I just walked away from the counter... suddenly telinga aku ni dapat tangkap jawapan dari budak kaunter yg berbunyi begini "TAK PA LA KAK...TERIMA KASIH JER LA.." shit!!!! berderau darah aku...disebab kan aku tgh ngandung, aku tak mo cari gaduh...kalu ari biasa aku rasa, aku dah patah balik and hentak meja kaunter tu....
Ni kali kedua aku face the same budak kaunter ni...nama dia start ngan SITI... mulut cam "@!#$".. harap muka jer cantik... camni ke CUSTOMER SERVICE??? she doesn't need to be synical pun... dulu masa 1st nightmare pun mulut dia cam celaka gak...giler busuk mulut budak ni... bukannya nak polite ngan customer.. jauh sekali nak mintak maaf...
Aku really hope that Sani the big boss atau sesapa yg kenal sani personally baca posting aku ni...tolong la TAKE ACTION kat budak ni... aku try masuk website Sani Ekspress tapi still under construction...kalu ada sure aku dah report kat sana dah...
Seriously, she doesn't understand about the ripple effect... posting aku ni aku harap dapat that effect... biar org lain pun tau customer svc Sani Ekspress ni cam "tut" jer... kekadang aku kesian kat taukeh dia...mamat tu kerja bagai nak mampus nak build the company's reputation, tapi disebabkan sorang stupid bloke who doesn't understand about how customer service can affect the business, reputation company ni jatuh...
My PERSONAL NOTE to En SANI the Big Boss, make sure your counter people are well trained on customer service and how to react to difficult customer... customers that have been put under pressure can be impatient and difficult... pls don't let one stupid staff spoiled your business...
raptor doublemax slot
10 months ago
6 comments:
Oh mmg tidak wajar sekali kelakuan itu. Agaknya dia tak enjoy keja so that tak rasa ownership 4 d cmpany. Dia tatau perangai buruk dia leh bg imej buruk kat Sani.
Btw malam 2 mmg teruk gila jem. Ada lori kontena terbalik kat Chegar Perah (Pahang). Org dr KB yg gerak pagi2, tgh malam br smpai KL. My parents nk blk pahang dr KB stuck lpas Gua Musang, 1jam duk kat jalan xgerak2. Kat entrance hiway pntai timur byk gila keta.
Kami nk blk Pahang mlm 2 tak jadi, tggu esoknya baru balik.
I know Sani personally..the last thing he wanted is bad services from his own staffs..I will get your message crossed to him..Tapi, jgn la sebab nila setitik, susu sebelanga dibuang..
I get him to give "personal advice" to this Siti..kesian u..
whatever it is, once u in a service line,customer is always right!! Thanks for your concern ya..
Dear Mommy lyna
the traffic mmg la very bad...and i don't blame the service provider... cuma yg buat i frust tu...perangai si SITI tu...
esoknya pun traffic still teruk...i nak p temerloh pun tak jadi...sampai kat tol gombak, tgk keter panjang giler, terus u-turn kat UIA...
Dear Anonymous...
Thanks for menyampaikan pesanan ni... bukan i nak sekat rezeki Siti tu..tapi kalu camtu perangainya, takde maknanya...
i was in Customer Svc industry for so long...so i'm used to deal with difficult customer...mmg la dalam hati nyumpah seranah...tapi sbb nak jaga rapport company dan periuk nasi..org marah pun, senyum la gak...mintak maaf ngan customer...walaupun kekadang mmg customer tu yg salah...
kalu susah sangat..mai sini i bagi personal training for that girl on customer svc... hehehehe...
kalau pasal ni, I yg mengalamai sendiri. I sangkut kat cegar perah pukul 1pg n then dapat lepas pukul 3 esoknya.
Hello All,
I ada experience yg menyakitkan hati happened yesterday, which currently I sdg carik address Sani utk buat report, tp terjumpa blog u. My friend dh pergi mengamuk kat Service Counter dia dan skrg I sdg nk buat aduan masuk paper.
Last week I beli tiket di kaunter shah alam utk ke Utara. Time yg print out kat tiket tu pkl 11.30 mlm. I ni dh travel 5 bulan naik bas ni every week, dh kira loyal customer. Selalunya bas akan jln pkl dr Utara ke Shah Alam pkl 10.30 mlm, tak pernah tukar time. Bila I tanya kaunter tu dia kata kali ni kita tukar time. Bila I suruh check kat HQ, Minah kaunter tu kata ni betul ni, konfirm. I kata, jgn pulak I kena tinggal bas nanti....
On that day, pkl 10.15 mlm I call no Khidmat Pelanggan to make sure. Si Mamat ni pun kata mati2 betul spt yg printed dlm tiket tu. So, dlm pkl 11.15 I pun keluar la kat tempat tunggu bas tu sampai pkl 11.45 bas tak dtg2. I dh x sedap hati.... I col Khidmat pelanggan bertubi2 tak angkat, I call no aduan pelanggan pun tak angkat. Lps 7-8 kali call, baru angkat & baru la dia check & kata nk call I balik.
Bila dia call I balik dia kata, bas dah berlepas pkl 10.30 td. I pun @%^*+*&%X%^\#. Sudahnya, I terkonteng-konteng tp jln sampai pkl 12.30 mlm dgn teksi takde nk hantar I blk rumah. Sorang Pengurus kaunter call I balik suruh I call kwn I minta tlg hantar balik rumah! Gile ke? Org dh tido nk kejut2! Walaupun dia bagi I naik bas pagi esoknya, tp masa I yg terbuang, meeting I yg I tak dtg pagi tu, anak I yg terpaksa my husband hantar pg rumah mu mother pagi2 buta pkl 1 pagi.... tu semua sapa nk bayar? Hati I yg sakit ni sapa nk tanggung...
I mmg berkerat rotan berpatah arang dgn Sani Ekspress ni, biarlah I terpaksa bayar mahal naik flight, I tak akan berurusan dengan org2 yang patutnya Dato' Sani letakkan suruh jaga stor!!!!
Post a Comment