Thursday, August 13, 2009

Pendidikan Anak-anak...

Kenapa la lately ni banyak sangat persoalan yang timbul berkenaan pendidikan anak2???

Sahabatku Cik Fid pun sedang memperkatakan perkara yang sama di blognya..

banyaknya tekanan kepada sistem pendidikan kita hari ini... tekanan dari ibu-bapa, tekanan dari sekolah, tekanan dari ministry..at the end of the day... siapa yg paling tertekan??? ANAK2 KITA....

Siapa sebenarnya yg bertanggungjawab? Soalan cepumas tu... Ibubapa??guru??sekolah??kementerian?? SAPA????? Sapa ada jawapan kepada soalan ni??

Semua ni citer chicken and egg...sama dengan cite Bangau oh Bangau...

Siapa yang sepatutnya memikul tanggungjawab mendidik anak2?? Siapa yang akan disoal diakhirat nanti diatas kegagalan seorang anak??

Kita selalu cakap seorang anak itu dilahirkan bagaikan sehelai kain putih...kitalah yg harus mencorakkannya... siapa KITA tu??? Ibubapa?Guru?environment?

Personally aku cakap semua org bertanggungjawab tapi IBUBAPAlah yg harus memikul tanggungjawab itu...kalu nak dikira dalam percentage, parent lah yg sepatutnya memegang more than 50% share atas tanggungjawab itu..

To me kalau hantar anak kat sekolah yang canggih pun, tapi kalu ibubapa main lepas tangan pun takde guna... anak mungkin secara ilmiahnya pandai, tapi secara totalnya camne?? adakah kita sebagai ibubapa memantau dia?? adakah kita tahu bagaimana pergaulan mereka?? salah siapa kalau anak pandai tapi at the same time jadi kaki clubbing atau kaki tonggang?? salah cikgu dan sekolah gak ker???

Sekolah dan guru menyediakan service yang aku rasa cukup untuk membentuk seorang anak menjadi anak yg pandai...tapi salah siapa bila anak choose not to do their homework??? salah cikgu yang tak cukup garang?? atau salah kita sebagai ibubapa yg tak memantau kerja sekolah dan pembelajaran anak2 kita??

Tepuk la dada, tanya selera...aku rasa semua persoalan tu kita mmg tahu jawapannya...cuma kita yg choose to ignore... betul tak??

2 comments:

Fid said...

setuju belaka....nak hurai pun dah terhurai...hehehee

Siti Zaiton said...

fid,
when m & hubby discuss about this issue, kami mmg setuju 100% yg budak2 pre-school don't need extra class..
what are the other parents trying to prove? Anak mereka lagi pandai?? As if I care!!!!hahahahaha