Wednesday, February 18, 2009

Please..please...please...

Aku rasa almost everybody pernah tgk citer shrek...perasan tak bila Puss in Boots buat muka cute tu??? Itulah trick memujuk Zafran yg latest...

Skang ni pantang kalu dia nak apa2...kalu org buat tak tau (sbb kekadang permintaan yg melampau)..dia akan sibuk la buat muka Puss in Boots..siap ckp camni..."please...please..please" sambil tangan digemgam paras dada cam begging & mata dia dok kelip pot kelip pot...kalu ada kesempatan nanti akan ku post kan gambar dia tgh begging tu... kalu korang...sanggup tak menghampakan permintaan camtu... cair babe...nak tergelak pun ada...

memula aku heran mana dia dapat idea tu...sekali aku tgh watch Mickey Mouse Club House ngan dia...ada la adengan Daisy Duck begging to borrow balloons from all her friends...sebijik gaya yg dia buat tu...dia observe & dia tiru...walaupun mungkin da tak tau apa maksudnya tapi dia observe when is the situation yg sesuai nak pakai ayat tu...

Suddenly it struck me...now apa yg Dr Mariani dari UM dlm MHI tu ckp make sense...masa aku kat ward lepas CNY hari tu, aku ada la tgk MHI..dah jenis biasa bgn pagi..dok ward pun bangun pepagi lagi dah mandi...pastu bosan tak tau nak wat pe.. back to MHI.. dia ada citer pasal knp anak menipu..dia kata anak kita ni ada 3 peringkat childhood...aku tak ingat sangat the exact thing tapi apa yg main idea dia ckp tu lekat lagi la dlm otak aku yg tak berapa nak kuat dayanya ni...

3 peringkat tu adalah masa 0-2 years (kalu aku tak silap la..) ni masa dia observe & learn..dia akan perhatikan semua tingkah laku org disekeliling dia...that's why kekadang kita akan perasan kalu bb kita duduk ngan maid atau pengasuh, dia akan tend ikut cara maid atau pengasuh dia ckp..kekadang ckp cam org tua...dia akan perhatikan bila setiap ayat dan perbuatan tu dilakukan oleh adult..contohnya...aku suka melatah bila brg jatuh...so secara tak langsung...Zafran pun bila dia jatuhkan barang dia akan cakap benda yg sama cam aku cakap...sib baik la aku ni bukan jenis latah mencarut...peringkat kedua masa umur 2-6 tahun...masa ni dia akan apply apa yg dia observe..kalu dia biasa tgk mak dia bohong "sunat" dia pun akan mula bohong "sunat".. tang tahap ketiga tu aku dah tak berapa ingat sangat...kalu tak silap ni masa age 6 - 11.. mungkin sesapa yg tgk gak, boleh share ngan aku balik...apa yg nak aku tekankan disini is that, anak2 kita akan observe and learn from their surrounding...so kita sebagai org yg nak mencorakkan dia...sendiri mau ingat la...kalu you nak anak you tip-top..so you kenalah yourself tip top dulu...sama cam dunia kita sebagai org dewasa...kalu kita nak org hormati kita...kita kenalah hormatilah org lain dulu...cam lagu scorpion tu...what u give you get back...

by the way...masa aku surf cari nama dr mariani ni aku terjumpa site ni...interesting to share... cuba la go thru & fikir2kan sendiri yer...
http://forum.anakku.net.my/viewtopic.php?t=421&sid=d3bd8ba8b5908d6922f7edb0f4d0cd03

No comments: